متروک ترین امپراطوری بهار

متروک ترین امپراطوری بهار

زندگی مرگ تدریجی رویاهاست می نویسم تا باشم
متروک ترین امپراطوری بهار

متروک ترین امپراطوری بهار

زندگی مرگ تدریجی رویاهاست می نویسم تا باشم

آدم بودن سخت است...سخت


دوستی از من پرسید بزرگترین مشکل حال حاضر ایران چیه ؟ مانده بودم مثل همه بگویم اقتصاد دیدم ریشه کرم خورده جای دیگریست حتی پوپولیسم و ساده انگاری مسائل هم نیست یا اینکه بلد نیستیم فکر کنیم- بالای نود درصد فکرهای روزانه ما اندیشیدن محسوب نمی شود بلکه غالبا داریم به ترس های مخفی دلمان فکر می کنیم -

خودمانیم مشکل امروز ما سیاسیت زدگی هم نیست به یک نتیجه رسیده ام: قضاوت

ما درباره هرچیز وهرکس قضاوت می کنیم جهان پیرامون ما دوبخش دارد خوب یابد...ومتاسفانه سنگ محک ما منافع شخصی است اگر کسی در مسیر منافع روحی و روانی ما حرکت کند آدم خوب و پیغمبر زاده ایست و اگر همرنگ نباشد پیغمبرزاده هم که باشد یک شبه شمر می شود و توحدیث مفصل بخوان از این مجمل...

داریم با قضاوتهای ریز و درشتمان زندگی می کنیم.و از همه بدتر همین قضاوتها رفته رفته باعث شده است فکر کنیم بهترین آدم روی زمین هستیم و این در زندگی و حتی سیاستمان رخنه کرده است.همین باعث شده که خود شیفتگی معنوی پیدا کنیم.روانشاسان معتقدند که آدم تا میانسالی تصویری از خود در ذهن می سازند و تا آخر عمر با همان تصویر زندگی می کنند و گاها فاصله عمیقی بین آنچه هستند با آنچه در ذهن ساخته اندوجود دارد

از قدیم گفته اند هرکس را در قبر خودش می خوابانند اما انگار دیگران جای مارا توی قبر تنگ می کنند یا بهشت دربست باید مال من باشد و نخ را آنقدر می کشیم تا کلافی پیدا شود.معصوم که نیستیم  یا باورمان شده که هستیم...گاندی جای نوشته است: 

وظیفه ما نیست که خطای دیگران را جستجو کنیم وبه قضاوت درباره دیگران بنشینیم.ما باید تمام نیروی خویش را برای قضاوت در کار خودمان صرف کنیم و تا وقتی که حتی یک خطا در خود می بینیم حق نداریم که در کار مردم دیگر دخالت کنیم .

این روزها دارم تمرین می کنم کسی را قضاوت نکنم شاید در این تصویر سازی کمکم کرد که هردو یکی باشیم من و تصویر ذهنی ام.اما چه کنم که فرهنگمان پرشده است از قضاوت...قضاوت...

و تیر خلاص این حدیث منسوب به امام جعفر صادق .ع. است که می فرمایند: کسی که مومنی را بر گناهی سرزنش کند ،نمیرد تا آنکه خود مرتکب آن گناه شود

نظرات 4 + ارسال نظر
طهورا سه‌شنبه 30 دی 1393 ساعت 22:21

گفتنی ها را گفته اید، تمرین می کنیم ...
و کاش تصویرمان یکی شود

سلام برادرزاده حقگو

سلام
این سرمشق من است نه شما که ...

سهبا چهارشنبه 1 بهمن 1393 ساعت 09:31

همین چند وقت پیش بود که این حدیث امام رو خوندم و عین یک شوک بود برام! یعنی تا این اندازه قضاوت کردن دیگران با دید کوتاه ما تقبیح شده ست و ما .... خدا عاقبت همه مون رو بخیر کنه!
سلام برادر...

سلام آبجی..
چقدر پرشده ایم از قضاوت حتی درباره آدم های رهگذر خیابان هم قضاوت می کنیم ...

سمیرا پنج‌شنبه 2 بهمن 1393 ساعت 09:10

خیلی وقتها خواسته و ناخواسته مرتکب این اشتباه شدم ومیدونم گناه بزرگیه..ولی اونقدر بدی و سیاهی زیاد شده تو جامعه مون که دیگه خوبی ها رو باور نمیکنی فکر میکنی هرکسم خوبه لابد مشکلی داره....ولی ای کاش صاف بشیم و زلال و خالی از هرگونه پیشداوری...بذاریم زندگی جاری باشه و قضاوت در مورد آدمها رو به خود خدا بسپاریم که حواسش به همه چیز هست

خوب فرهیخته خوب می دانی که ناشی از فرهنگ ماست که مشیرش عوض شده و ساده بودن معادلی است برای ساده لوح بودن و کسی زرنگ حساب می شود که بتواند قضاوتها را به نفع خودش تغییر دهد
مشکل اینجاست نمی خواهیم با روح زندگی جاری شویم..امثال شما که زبانزد دیارم هستید برای جاری شدن در روح زمان و زندگی
خانوداه شما می توانست سرش را پایین بیندازد و الکی خوش باشند و بی خیال غم دیگران اما دستانتان گره گشاست به مشکلات مردم
اگر می خواستید قضاوت کنید این نبودید..

به قول سعدی عزیز

دونان چوگلیم خویش بیرون بردند
گویند چه غم گرهمه عالم مردند

سرزمین آفتاب پنج‌شنبه 2 بهمن 1393 ساعت 10:12

سلام و عرض صبح بخیر

گاندی توی سه خط
کل داستان و مسیر زندگی انسان رو بیان کرده

همین یه اصل کافیه برای خوشبختی انسانها
منتها
امثال من
هزاران دلیل دارن که این روح و روان تنبل رو حتی یک قدم هم تکون ندن اما تا بحث شر و بی ادبی و قضاوت نابجا و دروغ و تهمت و بدجنسی و دزدی و کلک می شه همه همون قهرمان دو و میدانی المپیک هستیم

پناه بر خدا از شر شیطان رجیم؟!!
این نفس انسان روی شیطان رو هزار بار سفید کرده

سلام زمستونتون گرم چای خوشبختی

فرق من و امثال گاندی ها در همین سه جمله اس و البته بهشت رفتن من و جهنم رفتن ایشان...اینم یه قضاوت معمولی
لوپنیزم چه در صنعت ما و چه در حکمت ما بیداد می کند عزیز من
پناه برخدا
گاهی فکر می کنم شیطان بیکار نشسته این امثال من هستیم که داریم رفتار می کنیم و اصلا نیازی به گول خوردن و وسوسه نیست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد